Sezona opalování začíná

0

Slunce k životu potřebujeme. Má dobrý vliv na naši náladu a jeho paprsky pomáhají tvorbě vitamínu D v těle. V této souvislosti bych ráda uvedla, že k tvorbě dostatečného množství vitamínu D je potřeba sluneční osvit nechráněné kůže o ploše obličeje a rukou po dobu 1 hodiny týdně (zhruba 10 minut denně). Argument „nemažu se opalovacími krémy, abych měl dostatek vitamínu D“ proto není na místě.

Slunce vyzařuje široké spektrum záření. Složka, která nás v souvislosti s opalováním nejvíc zajímá, je ultrafialové (UV) záření. UV záření má tři složky: UVA, UVB a UVC.
Zatímco UVC záření blokuje ozónová vrstva, UVA a UVB dopadají na Zemi a ovlivňují naši kůži. Přirozenou obrannou reakcí kůže proti UV záření je tvorba pigmentu melaninu, který snižuje energii záření tím, že ji pohltí a rozptýlí. Navenek se vytvořený pigment projeví zhnědnutím kůže (opálením).

UVA záření při kontaktu s kůží způsobuje sluneční alergii. Obecně se dá říci, že se sluneční alergie může objevit tehdy, vystavíme-li se nezvykle silné dávce slunečního záření. Taková situace většinou nastává s prvním jarním sluncem, nebo první den na dovolené u moře. Vyrážka se nejčastěji objevuje na krku, v dekoltu a na rukou. Lidem s citlivou pletí se sklonem k alergii se doporučuje používání vysokého ochranného faktoru a pozvolné zvyšování délky pobytu na slunci. Sluneční alergie může být zaměněna za alergii na některou ze složek opalovacícho přípravku. Proto je důležité sledovat i složení přípravků, kterými se mažeme. Většina případů alergie je způsobena chemickými filtry, proto se citlivým osobám doporučuje opalovací přípravek s minerálními filtry.

UVA záření proniká hluboko do kůže, konkrétně do dermis, ve které jsou uloženy různé druhy vláken, zodpovědné za pružnost pokožky. Při dlouhodobém působení UVA záření na kůži dochází k urychleníjejího stárnutí (tzv. fotoaging). Kůže ztrácí elasticitu, dříve se nám tvoří vrásky, dělají se nám pigmentové skvrny. Dále dochází k poškození DNA a v dlouhodobém horizontu se tak může rozvinout rakovina kůže.

Nejnápadnější akutní reakcí kůže na UVB záření je její zánět spojený se zarudnutím/zčervenáním, napětím, bolestí a přehřátím (tzv. solární erytém). Snažte se tomuto začervenání vyvarovat, protože jeho opakovaný výskyt je spojen se zvýšeným rizikem vzniku rakoviny kůže. Chraňte se před UVB zářením, i když se tzv. dobře opalujete. Začervenání se objeví i na vaší kůži, jen bude překryto intenzivní pigmentací.

Je důležité chránit svou kůži jak před UVA tak před UVB zářením. Ochranu před slunečním zářením rozdělujeme na mechanickou a kosmetickou.

1. Mechanická ochrana

  • chraňte se pokrývkou hlavy a krku, volte vhodný oděv
  • noste brýle s kvalitním UV filtrem
  • zdržujte se ve stínu mezi 10 – 15 hodinou
  • miminka do 6 – 12 měsíců (názory se různí) by se neměla vystavovat slunci vůbec, děti do 3 let pak pouze s ochranou – kosmetickou i mechanickou
  • chránit kůži před negativními vlivy slunečního záření můžete také pomocí přípravků s obsahem betakarotenu – jedná se o antioxidant, který umí neutralizovat škodlivé látky, které vznikají během slunění

2. Kosmetická ochrana

  • používejte opalovací přípravky s ochranou proti UVA i UVB
  • aplikaci přípravku opakujte několikrát denně v závislosti na použitém faktoru a aktivitě (koupání, pocení)
  • místa s jizvami, akné, mateřskými znaménky a pigmentovými skvrnami chráňte zásadně ochranným faktorem 50+
  • přípravek roztírejte rovnoměrně
  • nanášejte dostatečné množství přípravku (snížením množství aplikovaného přípravku se snižuje i účinnost)
    • tělo = 6 kávových lžiček (cca 30 g)
    • obličej = 1 kávová lžička (cca 5 g)
    • V lékárně se často setkáváme s tím, že klienti podceňují množství přípravku, které je potřeba vzít si na dovolenou. Jedno 200 ml balení určitě nebude stačit pro čtyřčlennou rodinu na týdenní dovolenou.
  • Kolem opalování existuje řada mýtů. Jedním z nich je, že pokožka opálená ze solária je odolná vůči sluníčku a nemusí se již používat opalovací krém. Ochranný prostředek používejte vždy bez ohledu na předchozí návštěvu solária.

UV FILTRY

UV filtr je speciální látka, která UV záření pohlcuje/odráží a zabraňuje tím jeho nežádoucímu působení. Je důležité zdůraznit, že neexistuje 100% ochranný filtr, který by pohltil/odrazil veškeré záření. UV filtry se dělí do dvou skupin – na chemické a fyzikální filtry.

1. chemické filtry ABSORPČNÍ filtry = absorbují záření

Svou chemickou strukturou pohlcují energii UV záření a přeměňují ji na teplo. Vstřebávají se do pokožky, existuje u nich riziko vyvolání alergické reakce. Chemické filtry se doporučují používat pro děti až od 3 let.

Neúčinkují ihned po nanesení – je potřeba aplikovat alespoň 30 minut před samotným sluněním.

Příklady látek, které se používají jako chemické filtry v opalovacích přípravcích: oktokrylen,

2. fyzikální filtry MINERÁLNÍ filtry = odrážejí záření

Na rozdíl od chemických filtrů se nevstřebávají do pokožky, ale vytváří na kůži film, který odráží sluneční paprsky jako zrcadlo. Mají okamžitý nástup účinku a většinou nealergizují. Jsou vhodné pro děti a pro osoby s citlivou kůží. Přípravky s minerálními filtry bývají dražší než ty s chemickými filtry.

Minerální filtry mají většinou bílou barvu, některé dermokosmetické firmy proto používají minerální filtry ve formě nanočástic, jejich 100% bezpečnost je však v současné době předmětem diskuzí.

Příklady látek, které se používají jako fyzikální filtry: oxid zinečnatý, oxid titaničitý, oxid železnatý (v make-upech)

3. moderní filtry

Nejnovější filtry mají vlastnosti jak chemických filtrů, tak i těch fyzikálních. Příklady: Tinosorb S, Tinosorb M

OZNAČENÍ OPALOVACÍCH PŘÍPRAVKŮ

  • sunscreen = synonymum pro opalovací přípravek
  • water-resistant přípravek = odolný proti vodě; voda zkracuje dobu ochrany tímto opalovacím přípravkem na 40 minut (po uplynutí této doby je potřeba se znovu namazat)
  • water-proof přípravek = odolný proti vodě; voda zkracuje dobu ochrany tímto opalovacím přípravkem na 80 minut (po uplynutí této doby je potřeba se znovu namazat)
  • UV index = číslo, která říká, jak moc slunce svítí a jak moc si na něj máme dávat pozor

Ochrana před UVA zářením

Než si koupíte opalovací přípravek, ujistěte se, že chrání i před UVA zářením. Pokud přípravek chrání před UVA zářením, musí být na obale označen symbolem UVA v kroužku.

Na krabičce je možné nalézt údaj o tzv. kritické vlnové délce, která je určující pro UVA ochranu. Čím je tato hodnota vyšší, tím je přípravek kvalitnější. Optimální hodnota je 370 nm.

SPF faktor= Sun Protection Factor

Označuje míru ochrany před UVB zářením. Jedná se o násobek času, o který oddálíme vznik zčervenání kůže. Zjednodušeně řečeno, faktor 10 nám říká, že přípravek prodlouží náš pobyt na slunci desetkrát při vzniku stejných škod (začervenání).

Mezi povolené hodnoty SPF patří: 6, 10, 15, 20, 25, 30, 50 a 50+. Následující tabulka demonstruje, že rozdíl mezi faktorem 20 a 50 není tak velký, jak by se mohlo na první pohled zdát. Ochranný faktor 50 neposkytuje pětkrát vyšší ochranu než faktor 10. Přípravky s SPF nad 50 už ochranu nijak výrazně nezvyšují. Vždy ale respektujte svůj fototyp a místo, kam za opalováním jedete.

SPFMnožství neutralizovaného UV záření
1090%
2095%
3097%
5098%

V současné době není pochyb o tom, že obě složky UV záření se podílejí na vzniku poškození kůže během opalování. Proto je nezbytné důsledně používat opalovací přípravky a riziko poškození tak minimalizovat. Myslete také na fakt, že kůže si pamatuje a sčítá jednotlivé efekty. Tím riziko poškození ještě narůstá.

Přestože se článek věnuje dané problematice podrobně, doporučujeme vám poradit se o nejvhodnějším řešení a postupu s vaším lékárníkem, který dokáže nejlépe vyřešit vaše individuální potřeby.

Zdroj: Lekarnickekapky.cz